Sałatka na ciepło z kapusty chińskiej i marchewki

Zawsze lubiłam poznawać nowe smaki i eksperymentować. Jeśli jemy gdzieś na mieście, nawet w jakiejś knajpce, do której często zaglądamy staram się jeść dania, których wcześniej nie próbowałam. Lubię „menu tygodnia”, wtedy łatwo trafić na jakieś oryginalne, zaskakujące połączenie – na przykład pamiętam pizzę z szynką parmeńską, mozzarellą, jagodami i musem malinowym. Była pyszna.

Tydzień temu, w czasie spaceru przechodziliśmy koło warzywniaka, który miał wystawione przed sklep skrzynki z warzywami. Były wśród nich karczochy. Nigdy ich nie jedliśmy, więc poprosiłam męża, żeby kupił mi dwa kwiatki 😉 Znalazłam przepis w internecie na faszerowane bułką tartą i parmezanem. Nie powiem, że były niesmaczne, były dobre, ale trochę nie rozumiem czym w tym przypadku się ludzie zachwycają. Po prostu chyba to nie moja rzecz.

W ostatnią sobotę natomiast wypatrzyłam kapustę chińską (znaną jako pak choi lub bok choy). Jest to roślina o właściwościach przeciwnowotworowych, przeciwzapalnych, obniża ciśnienie krwi i jest niskokaloryczna. Oczywiście smażona, jak w poniższym przepisie, nie koniecznie jest najzdrowsza, ale podobno bardzo dobrze smakuje również gotowana na parze czy po prostu na surowo. Następnym razem postaram się Wam zaproponować coś bardziej fit.

Zaproponowana przeze mnie kanapka, inspirowana kuchnią dalekiego wschodu jest idealnym dodatkiem do mięsa i ryżu.

Składniki na 2 porcje:
♥ 2 główki kapusty chińskiej (długości ok. 20 cm),
♥ 1 marchewka,
♥ 1/4 cebuli,
♥ 2 ząbki czosnku,
♥ 1/2 marynowanej papryczki chilli (można zastąpić świeżą),
♥ 3 łyżki oleju kokosowego lub rzepakowego
♥ 25 g pasty miso (można zastąpić 2 łyżkami jasnego sosu sojowego),
♥ 1 łyżka cukru trzcinowego,
♥ 1 łyżka mąki ryżowej.

Główki kapusty chińskiej delikatnie rozdzielamy na pojedyncze liście, myjemy i osuszamy. Z każdego liścia odcinamy około 1 cm od nasady i wyrzucamy. Białe części liści kroimy na 1 cm szerokości paski, zielone części pozostawiamy w całości.

Cebulę kroimy w 1 cm kostkę, czosnek w plasterki, chilli drobno siekamy, a marchewkę obieramy i kroimy w cienkie paseczki (np. z pomocą obieraczki julienne).

W woku (ewentualnie w głębokiej patelni) rozgrzewamy olej. Jest to danie typu stir-fry , czyli smażymy krótko, na dość wysokim ogniu, często mieszając. Na rozgrzany olej wrzucamy cebulę, czosnek oraz chilli i smażymy przez 2 minuty. Następnie dodajemy białe części kapusty, marchewkę oraz cukier – smażymy przez 4-5 minut, aż kapusta się zeszkli, ale będzie nadal chrupiąca. Na koniec dodajemy pastę miso, mąkę ryżową rozrobioną w 100 ml zimnej wody oraz zielone części liści i nadal mieszając smażymy przez kolejne 1-2 minuty, aż liście „zwiędną”. Podajemy od razu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code