Gulasz z ciecierzycy

Nie będę ukrywać, że lubię mięso. Szczególnie dobrej jakości wołowinę (tatara czy steka nie odmówię). Ponadto moja choroba oraz alergie na surowe warzywa i owoce zostały podsumowane jako „alergia na weganizm”. Staram się jednak aby mimo wszystko nasza dieta (bo z założenia cała nasza trójka je to samo), była urozmaicona.

Istotne są również dla mnie względy ekonomiczne (wolę jeść mało mięsa, ale wysokiej jakości) oraz ekologiczne (różne źródła podają że do wyprodukowania 1 kg mięsa potrzeba 4000-50000 litrów wody, nawet te 4000 l to ogromna ilość).

Zmianę w żywieniu (mięso lub ryby na obiad pojawiały się praktycznie codziennie) wprowadzała, stopniowo – zaczęłam od dwóch bezmięsnych obiadów w tygodniu. Obecnie przeciętny tydzień składa się z 3 obiadów mięsnych, 3 wegetariańskich oraz 1 słodkiego (naleśniki, placki, kluski, ryż z jabłkami itp.). Staram się również przynajmniej częściowo zweganizować pozostałe posiłki (pasty do chleba, pasztet z soczewicy, sałatki).

Poniżej prezentuję Wam przepis na gulasz z ciecierzycą. Tak na prawdę jest to drobna modyfikacja gulaszu wieprzowego, który od czasu do czasu przygotowuję. Jest syty, rozgrzewający, możemy go podać zarówno z ziemniakami, kaszami czy ryżem, a jego przygotowanie jest o połowę krótsze od mięsnej wersji. Dodatkowym jego atutem jest wykorzystanie sezonowych warzyw – korzeniowych.

Składniki na 4 porcje:
♥ 1 puszka ciecierzycy,
♥ 1 cebula,
♥ 2 ząbki czosnku,
♥ 4 średnie marchewki,
♥ 1 średnia pietruszka,
♥ kawałek selera (ok 3 x 3 x 3 cm),
♥ 1 szklanka przecieru pomidorowego,
♥ 1 mały pęczek natki pietruszki,
♥ 1 liść laurowy,
♥ 4 ziarenka ziela angielskiego,
♥ 1/2 łyżeczki słodkiej papryki,
♥ 1/2 łyżeczki wędzonej papryki,
♥ 1/4 łyżeczki ostrej papryki,
♥ 1 łyżeczka suszonego cząbru,
♥ 3 łyżki oleju rzepakowego,
♥ 3 łyżki mleka kokosowego,
♥ 3 łyżki mąki ryżowej lub ziemniaczanej.

Do podania: ziemniaki gotowane, purée ziemniaczane, ulubiona kasza lub ryż.

Warzywa obieramy. Cebulę kroimy w piórka, czosnek w cienkie plasterki, natomiast warzywa korzeniowe w zapałki / julliene (można również zetrzeć warzywa na tarce o dużych oczkach).
W garnku o grubym dnie rozgrzewamy olej, szklimy na nim cebulę oraz czosnek. Następnie dodajemy pozostałe warzywa i podsmażamy je przez 3 minuty, mieszając.
Dodajemy odsączoną z zalewy ciecierzycę oraz przecier pomidorowy, zalewamy warzywa wodą do 2/3 ich wysokości. Dusimy warzywa przez 20 minut.
Na koniec dodajemy mleko kokosowe oraz mąkę, mieszamy podgrzewając, aż płyn zgęstnieje. Na koniec dodajemy posiekaną natkę pietruszki.

Podajemy z wybranym dodatkiem.
Gulasz można mrozić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code